Ksymppis Kerttu.jpg

Digimurros vaatii yrittäjältä sekä pikaratkaisuja että strategiatyötä

Viime syyskuussa käynnistynyt Digijohtajaksi-kokonaisuus on kouluttanut ja valmentanut jo lähes 300 keskisuomalaista mikro- ja pk-yrittäjää.  Määrä kertoo, että digitaalisuuden mahdollisuudet nähdään yhä kirkkaammin ja yrittäjät haluavat pysyä kiinni liiketoiminnan kehittämisessä ja uusissa liiketoimintamahdollisuuksissa.

Yritykset ovat luonnollisesti hyvin erilaisissa vaiheissa. Siinä missä yhden liiketoiminta perustuu vain ja ainoastaan verkkoon, toinen pohtii sähköpostin käyttöönottoa tai Facebook-sivujen perustamista. Siksi digitaalisuuden kehittämisessä on lähdettävä liikkeelle yksilöllisesti kunkin yrityksen tarpeesta.

Lukuisat kohtaamiset ovat osoittaneet, että usein yrittäjät ovat käytännönläheisiä ja haluavat nopeita ratkaisuja. Parasta olisi oppia tänään uusi työkalu, jonka saa jo huomenna soveltaa käytäntöön. Pikaratkaisuiden lisäksi tarvitaan kuitenkin myös visiointi- ja strategiatyötä. Niin kuin digitalisti Ville Tolvanen totesi Edelläkävijät 2017-seminaarissa: ”Ei kukaan rakenna taloakaan ilman piirustuksia ja katso vuoden kuluttua, että tällainen tästä sitten tuli”.

Monet yrittäjät kaipaavat tukea alkukartoituksen ja toimintasuunnitelman luomisessa, joista syntyvän digistrategian kautta käydään läpi liiketoiminnan eri mahdollisuuksia. Kun suunnitelma on tehty, uusia työkaluja voi ottaa haltuun rauhassa ja yksi kerrallaan. Digijohtajaksi! -kokonaisuudessa olemme tarjonneet sekä kehittämisen helikopterinäkymää että käytännön keinoja. Balanssi näiden välillä vie yritystä askel askeleelta oikeaan suuntaan.

Kahdeksan tunnin Digiloikassa syntyy yrityskohtainen digisuunnitelma ja Digiremontti-valmennuksessa luodaan kokonaiskuvaa siitä, mihin suuntaan omaan tekemistä kannattaa kehittää niin myynnin, johtamisen, markkinoinnin kuin resurssienhallinnan näkökulmista.  Yhtä tärkeää kuin ammattivalmentajien tuki, on pysähtyminen yrityksen ja oman osaamisen kehittämisen äärelle. Arjen oravanpyörässä juostessa tulee hiki, mutta maisema ei vaihdu.

Ethän siis jää yksin pohtimaan seuraavia askeleita digitaalisessa kehittämisessä, vaan tule mukaan Digijohtajaksi! –tapahtumiin ja valmennuksiin. Otamme ilolla vastaan ideoita ja toiveita, jotta sisällöt vastaavat tarpeitasi. Vuonna 2017 digitaalisuuden kehittäminen ei ole erillinen osa liiketoimintaa vaan jokapäiväinen leipä, josta riittää pureskeltavaa loppuelämäksi.

Kirjoittaja

KerttuP.jpg
Kerttu Pylvänäinen
kehityspäällikkö, Keski-Suomen Yrittäjät
kerttu.pylvanainen@yrittajat.fi
Twitter kerttup

Aiheeseen liittyvää