Pasi Rautio.jpg

Viisi vinkkiä markkinointiin

Loppukeväästä monet meistä aloittavat epätoivoisen pikakuurin kesän rantakunnon tavoittamiseksi. Valitettavasti onnistumisen todennäköisyys tuppaa jäämään jonnekin sinne sateettoman kesän ja Suomen jalkapallomaailmanmestaruuden tasolle.

Moni yrittäjäkin hakee erilaisia pikafixejä, korjaussarjoja ja taikatemppuja kassakriisinsä paikkaamiseksi tai tyhjentyneen kalenterin sivujen täyttämiseksi. Kylmä totuus kuitenkin on, että yrityksen menestykseen ja tasaisen kassavirran äärelle ei ole oikopolkuja. On vain paljon raakaa työtä perusasioiden äärellä. Tässä viisi tärkeintä tukijalkaa, jotka kuntoon laittamalla jokainen suomalainen yritys tekee parempaa tulosta niin kassan kuin kalenterinkin puolella.

1.Perusasiat kuntoon

Verkkosivut ovat jokaisen yrittäjän tärkein myyntiväline. Silti vielä vuonna 2016 löytyy jääriä, jotka vannovat kädet puuskassa puskaradion ja puhelinluettelon voimaan. Responsiivisuus, yhteystiedot, hyvä sisältö, hinnat, tuote- ja palvelutiedot ovat ensimmäisenä tarkistettavien asioiden listalla.

Rakenna verkkosivustosi vähän kuin Ikean myymälät. Sisällön avulla asiakkaasi viettävät sivuillasi enemmän aikaa, kaikki hinnat ja tuotetiedot ovat hyvin esillä ja ostaminen käy helposti. Varmistu, että käytössäsi ovat oikeat sosiaalisen median kanavat, joita käytät hyödyksesi jakaessasi ilosanomaa. Tiedä ja tunne keitä asiakkaasi ovat, missä he viettävät aikaansa ja miten he haluavat ostaa sinulta.

2.Anna verkon tehdä työtä

Kun sisältö houkuttaa kävijöitä sivuillesi, varmistu, että saat kävijöiden yhteystietoja talteen. Tehokkaita keinoja liidien, eli sinusta kiinnostuneiden asiakkaiden yhteystietojen keräämiseen ovat esimerkiksi ilmaiset oppaat, uutiskirjeet tai vaikka sitten sen hinnaston antaminen yhteystietoja vastaan.

Investoi myös liidejä keräävään ja jatkomarkkinointia tekevään automaatioon. Eräs pohjoissuomalainen naisten alusasuja myyvä verkkokauppa investoi 3000 € markkinoinnin automaatioon. Yrittäjä kertoi summan hirvittäneen häntä. Ensimmäinen postitus automaation avulla toi kuitenkin investoinnin takaisin. Ilman investointia he tarpoisivat kuulemma edelleen kannattavuuden rajoilla. Anna verkon tehdä työtä 24/7. Sinulle jää enemmän aikaa itse tekemiseen ja kehittämiseen.

3. Erotu massasta

Mitä pienempi yrittäjä olet, sitä isommat mahdollisuudet sinulla on erottua siitä harmaasta massasta. Pistä rohkeasti oma persoonasi peliin ja tee asioita aivan toisin kuin muut. Tämä ei tarkoita välttämättä isoja rahallisia satsauksia. Ylivoimaisen hyvä asiakaspalvelu sekä naurun pyrskähdyksiä aiheuttavat mainokset tai tempaukset vievät sinua jo vauhdilla kohti tuloksia.

4. Markkinoi, älä marise

Jokaisen yrittäjän täytyy markkinoida. Yksikään tuote tai palvelu ei myy itse itseään. Suomalainen vitsaus on heikkoina aikoina poteroihin kaivautuminen ja markkinointiin laitettavien rahojen piilottelu. Rakkaassa länsinaapurissa heikkoina aikoina rahaa laitetaan peliin enemmän, jotta alamäen muuttuessa nousuksi ollaan aallon harjalla. 

Muista, että markkinointia on kaikki mitä teet. Ei siis riitä, että isket rahaa mainontaan ja kaikki muu onkin rempallaan. Herätä tunteita, tee enemmän, mieti vähemmän ja kokeile erilaisia tapoja tavoittaa asiakkaasi.

 

5. Mittaa, mittaa, mittaa

Mittaa kaikkea mitä teet ja mihin investoit. Paljonko nettisivuillasi käy väkeä, kauanko he viettävät siellä aikaansa, moniko jättää sinulle yhteystietonsa ja kuinka usein saat heidät ostamaan uudelleen. Avataanko sähköpostisi, klikataanko linkkejä tai saavatko sisältösi jakoja eri kanavissa. Jos sinulle luvataan pikaista laihtumista kahdessa viikossa tai pikavoittoja vaikka laittamalla rahaa hakemistopaveluiden sivuille, älä osta. Läski lähtee oikealla ravinnolla ja liikunnalla, liikevaihtoa syntyy, kun tekee perusasiat kunnolla ja valjastaa riittävästi välineitä tukemaan tekemistä.

 

Kirjoittaja on Pasi Rautio
Myyntikuiskaaja, markkinoinnin apumies
Oy TuloksenTuplausToimisto Ab

 

Tee paljon ja tee kaikki virheet itse. Näistä Pasi ammentaa tarinoita herättääkseen toisissa halun muuttua. Liian yksinkertaisia asioita – niitä, jotka useimmat meistä tietävät, mutta jättävät tekemättä – tarjoiltuna vasten kasvoja. Pasi toteuttaa nyt jo kolmatta Markkinointi-iltamat kiertuetta. Ensimmäiset keräsivät yli 4000 osallistujaa 30 tapahtumaan ympäri Suomen. Jyväskylään kiertue saapuu 23.3.

Kirjoittaja

PasiRautio-kasvokuva-web-96.jpg
Pasi Rautio
Pasi Rautio
Oy TuloksenTuplausToimisto Ab
pasi@tuplaamo.fi
tuplaamo.fi

Aiheeseen liittyvää