Petri Salminen

#KSY80 - 17. Salminen & Tikka Oy

Kuka olet ja mikä on yrityksesi nimi?

Petri Salminen ja Salminen & Tikka Oy.

Millainen yrittäjä olet? Kuvaile itseäsi kolmella lauseella.

Ainakin haluaisin olla visionäärinen, uusien ratkaisujen löytäjä ja asiakkaan parasta ajatteleva, mikä myös oli ihan alkuperäinen syy ryhtyä yrittäjäksi.

Millainen oli ensimmäinen kosketuksesi yrittäjyyteen?

Ihan ensimmäinen kosketus yrittäjyyteen tulee lapsuudesta. Isäni on pitkään toiminut yrittäjänä eli hänen ja perheyrityksen kautta on päässyt näkemään yrittäjyyttä aivan pienestä pitäen. Jo 12-vuotiaina lähdimme pikkuveljen kanssa konepajalle siivoamaan lattioita ja työstökoneita maalaamaan - mitä nyt siinä iässä oli mahdollista tehdä. On ollut onnellinen tilanne, että on saanut olla töissä jo aivan sieltä pikkupojasta alkaen. 

Seuraavat kosketukset ajoittuvat varmaankin oppilaskuntatoimintaan ja lukiolaisten liittoon. Näiden kautta pääsin tutustumaan projektityöskentelyyn ja niiden suunnitteluun, minkä voi myös katsoa olevan hyvinkin yrittäjämäistä toimintaa. 

Millainen on nykyisen yrityksesi tarina?

Työskentelin Suomen puolustusvoimien pääesikunnassa varusmiestoimikuntien pääsihteerinä, missä pääsin työskentelemään paljon kansainvälisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Varsin pian kävi selväksi, että samoille vitseille nauramme ja samojen aiheiden parissa työskentelemme ympäri maailman. Aloimme ystäväni Anssi Tikan kanssa miettimään, että usein suomalaisilla, varsinkin pienemmillä yrityksillä on suuria ongelmia myynnin ja erityisesti kansainvälisen toiminnan kanssa.

Vuonna 2003 pyysin Anssia arvioimaan liikeideaa yrityksestä, joka tekisi myyntiä ja erityisesti kansainvälistä myyntiä pk-yrityksille. Anssi pyöritteli ajatusta parin päivän ajan, eikä löytänyt liikeideasta sellaisia puolia, minkä takia se ei voisi toimia. Hän myös ilmoitti, että mikäli ajatuksen ympärille lähdetään yritystä perustamaan, niin hän haluaisi olla mukana. Tämän jälkeen lähdimme kehittelemään ideaa eteenpäin ja suunnittelemaan, että millaista bisnes sitten olisikaan. Virallisesti laitoimme firman pystyyn keväällä 2004.

Alkuvaiheessa teimme paljon kokeiluja, että mistä se bisnes alkaisi parhaiten löytyä. Parikymppisten konsulttien ei ollut helppoa vakuuttaa osaamisellaan. Vaikka tuntuu, ettei tässä ole vielä kovin paljoa aikaa mennyt, niin sellaisen muutoksen olen huomannut, että nykyään uskalletaan hyödyntää nuorten osaamista paljon rohkeammin kuin ennen. Halusimme pelkän konsultoinnin lisäksi myös itse rakentaa konkreettisia kv-projekteja. Osallistuimme mm. RAY:n työntekijöiden työvaatteiden toimituksen kilpailutukseen. Kilpailutusta emme voittaneet, mutta oli erittäin mielenkiintoista päästä rakentamaan toimitusketju alusta alkaen aina kangasnäytteiden tilaamisesta vaatesuunnitteluun saakka.

Vuoden 2007 paikkeilla ostin Anssin osuuden yrityksestä. Samoihin aikoihin tuli eteen tilanne, missä asiakkaallani oli hyvä tuote, mutta yrittäjä ei itse ehtinyt aktiivisesti myymään tuotetta. Aluksi minä tein asiakkaalle myyntityötä tämän puolesta. Tämä ei kuitenkaan ollut kestävä ratkaisu, sillä minulla ei ollut mahdollisuutta tehdä omaa myyntityötä. Päädyimme ratkaisuun, missä palkkasin uuden myyntihenkilön tekemään asiakaan myyntiä oman yritykseni palkkalistoilla. Ei tainnut mennä kuin muutama kuukausi, kun asiakas soitti ja tiedusteli, että olisiko mahdollista palkata kyseinen myyntihenkilö kokonaan heidän organisaatioonsa. Huomasin, että tässä on selkeä palvelutuote. Käytännössä siis mietitään, miten myyntiä tulisi tehdä ja millaisen henkilön sitä tulisi tehdä. Tämän jälkeen palkkaan henkilön puoleksi vuodeksi omille palkkalistoilleni. Myyntihenkilö saa minun kauttani perehdytyksen työhön ja opastusta oikeiden toimintamallien löytämiseksi tuon puolen vuoden aikana. Kun perehdytys on valmis ja mikäli näyttää siltä, että myyntihenkilö vastaa asiakkaan vaatimuksia, asiakas voi palkata valmiin myyntihenkilön itselleen.

Kyseinen palvelutuote sai lopulta nimekseen THRUST. Palvelutuote rekisteröitiin ja pian oltiinkin tilanteessa, että muutama samalla alalla toimiva yritys halusi ottaa THRUSTin myös omiin valikoimiinsa eli halusivat käyttää palvelukonseptia lisenssillä. Jonkin ajan päästä heräsi ajatus, että pitäisikö THRUSTin ympärille rakentaa kokonaan oma yrityksensä. Vuonna 2010 lopulla myin palvelukonseptin uudelle yritykselle, johon lähdin myös itse osakkaaksi.

Itselle ja muille osakkaille tärkeää oli, että perustetun yrityksen tavoitteena oli selkeä kasvu ja kansainvälistyminen heti alusta lähtien. Ensimmäisen kolmen kuukauden myynti oli noin 300 000 euroa, mistä olen edelleenkin ylpeä. Liikevaihtovauhti näytti noin miljoonan euron luokkaa ensimmäiseltä vuodelta. Nopean kasvun kääntöpuolena oli, että olimme lähellä kokonaan tukehtua kasvuvauhtiin. Parhaimman kasvuvaiheen aikana saimme firmasta ostotunnustelun, mutta emme halunneet vielä tuolloin yritystä myydä. Tästä puolitoista vuotta eteenpäin olimmekin tekemässä päätöstä firman alasajosta. Alasajopäätös on varmasti ollut yrittäjäurani raskain kokemus. Näin jälkikäteen voin kuitenkin todeta, että tästäkin olen saanut ison opin hyödynnettäväksi nykyisten asiakkaideni liiketoiminnan kehittämisessä. On helppo nähdä, missä kohtaa aletaan mennä vikaan, etenkin silloin kun kasvuvauhti on kova.

Kaiken kaikkiaan kauttani on kulkenut nyt joitakin tuhansia myyjiä ja uskallan sanoa, että näkemys eri organisaatioiden tilanteista ja tarpeista on karttunut varsin kattavaksi.

Mitä yrittäjyys on sinulle opettanut?

Yrittäjyys on opettanut minulle suunnilleen kaiken. Talous, ihmisten välinen kanssakäyminen, johtaminen, vastuu... Jotenkin tuntuu, että yrittäjyys on niin kiinteä osa omaa persoonaa, että on vaikea löytää asioita, jotka eivät siihen jollain tapaa liittyisi. En halua esittää yrittäjyyttä millään tapaa negatiivisessa valossa, mutta myös epävarmuuden ja epäonnistumisten sietämistä on tullut yrittäjyyden myötä opittua.

Itse lähdin suorittamaan korkeakouluopintoja vasta siinä vaiheessa, kun olin jo perustanut yrityksen. Siinä jotenkin huomasi, miten paljon tuntui itse saavan taloustieteellisen tiedekunnan opinnoista irti, kun niitä pystyi peilaamaan omaan yritystoimintaan. Aina löytyi opinnoista omaan yritystoimintaan linkittyvää sisältöä.

Keski-Suomen Yrittäjät täyttää 80 vuotta. Vapaamuotoiset terveiset keskisuomalaiselle yrittäjäkentälle.

Toivon, että yrittäjistä löytyisi vieläkin enemmän tervettä ylpeyttä omaa toimintaa kohtaan. Meillä on täällä älyttömän hienoja yrityksiä, joilla olisi potentiaalia vielä nykyistäkin enempään. Meillä on täällä myös paljon hienoja esimerkkejä siitä, miten juuri nimenomaan Keski-Suomesta on mahdollista ponnistaa maailmalle. Keskisuomalainen yrittäjäyhteisö on myös poikkeuksellisen lämmin ja avoin uusille ideoille, jonka vuoksi sitä myös kannattaa hyödyntää mahdollisimman paljon ja monipuolisesti.

Tustu yritykseen tarkemmin osoitteessa www.salminen-tikka.fi


Aiheeseen liittyvää