Jussi Perämäki

#KSY80 - 21. Boostmark

Kuka olet ja mikä on yrityksesi nimi?

Olen Jussi Perämäki ja Boostmark on yrityksen nimi.

Millainen yrittäjä olet?

Olen erittäin sosiaalinen eli tykkään toimia ihmisten kanssa. Ihmistyyppinä olen myös hieman tempoileva. Välillä menee lujaa ja välillä hieman rauhallisemmin. Oman ihmistyyppini psykologinen termi on sangviinikko.

Millainen oli ensimmäinen kosketuksesi yrittäjyyteen?

Olin vielä lastentarhanopettajana 80-luvulla, kun perustin sivutoimisen toiminimen Jyväskylässä. Teippasin siinä vaiheessa siis autoja. Varsin pian sitten huomasin, että olisipa hienoa, kun itsellä olisi ihan kunnon firma. Vuonna 1990 muutimme sitten tänne Saarijärvelle, missä oikeastaan mistään mitään tietämättä perustin Boostmarkin.

Millainen on nykyisen yrityksesi tarina?

Samana vuonna, kun Boostmark perustettiin, iski Suomessa päälle todella raju lama. Tällaiseen alaan lamat vaikuttavat erittäin voimakkaasti ja esimerkiksi mainostoimistoja menee lamavuosina nurin erittäin paljon. Tarkoituksena oli tarroitusten lisäksi ruveta tekemään myös erilaisia opasteita. Laman myötä kaikenlainen saneeraaminen loppui, firmat kaatuivat ympäriltä, niin eipä ollut opasteillekaan juuri kysyntää. Alku oli aivan hirveä suoraan sanottuna.

Pikkuhiljaa alkoi näkyä valoa tunnelin päässä, kun kaatuneet firmat vaihtoivat nimiään ja tarvitsivat uusia teippauksia ja kylttejä. Vuonna 1995 tein ensimmäiset isommat investoinnit näihin laitteisiin. Haasteena noihin aikoihin oli myös se, että olin varsin uusi kasvo Saarijärvellä, eikä ihmiset oikein tunteneet vielä minua. Hiljalleen sana alkoi kuitenkin puskaradion kautta leviämään.

Nykypäivään tultaessa tapahtuikin sitten sellainen pienoinen, digitaalinen vallankumous. 80-luvun omakotitalon verran maksaneista tarraleikkureista, kun tullaan nykypäivään ja suurkuvatulostimiin, niin voi sanoa, että ala on muuttunut radikaalisti. Nykyään käytännössä kaikki tapahtuu tietokoneiden ja tulostimien avulla. Meillä on tuolla salin puolella edelleen vuonna 1995 hankkimani tarraleikkuri, mutta eipä sitä enää käytetä. 

Tulevaisuutta on melko vaikea ennustaa. Tällä hetkellä tulostimet kehittyvät nopeudessa, tarkkuudessa ja väreissä. Kaikissa on kuitenkin samat menetelmät olleet jo vuosia. 3D-tulostimet ovat sellainen maailma, mikä tätä alaa voi olla lähitulevaisuudessa muuttamassa, mutta ainakaan vielä se ei hirveästi meille näy. Toinen mahdollinen tulevaisuuden teema voi olla näyttötekniikat eli erilaisille kalvoille toteutetut levitettävät näytöt. Itse näen, että erilaiset uudet innovaatiot tekevät tästä alasta mielenkiintoisen.

Mitä yrittäjyys on sinulle opettanut?

Yrittäjyys on opettanut tietynlaista itsekuria. On ollut pakko oppia priorisointia ja asioiden suunnittelua. Itsensä hallitsemista niin sanotusti.

Lisäksi olen oppinut, että yrittäjän ei tarvitse olla mikään yrittäjän karikatyyri. Yrittäjän tulee olla itsensä näköinen ja hyödyntää niitä vahvuuksia, joita hänellä itsellään on. Siitä kumpuaa yrittämisen vahvuus. Missään tapauksessa ei pidä lähteä ajattelemaan, että minun tulisi sopia johonkin tiettyyn muottiin, koska muutkin siihen sopivat tai pyrkivät sopimaan. Varsinkin pienyritykset henkilöityvät vahvasti omistajiinsa, minkä vuoksi on tärkeää, että omistajat ovat juuri sellaisia kuin ovat.

Keski-Suomen Yrittäjät täyttää 80 vuotta. Vapaamuotoiset terveiset keskisuomalaiselle yrittäjäkentälle.

Verkostoituminen kannattaa ja erityisesti pienyrittäjille se on melkeinpä elinehto. Luotetaan toisiimme ja hyödynnetään toistemme erityisosaamisia.

Ja muistakaa, että yrittäjäkin on vain ihminen.

Tustu yritykseen tarkemmin osoitteessa www.boostmark.com


Aiheeseen liittyvää