Joutsan Seutu

#KSY80 - 69. Joutsan Seutu Oy

Kuka olet ja mikä on yrityksesi nimi?

Markku Parkkonen ja Joutsan Seutu Oy.

Millainen yrittäjä olet?

Olen ensinnäkin perinteen jatkaja, vaikka tässä ei perheyrityksestä olekaan kyse. Edeltäjäni Raimo Niemisen luomalle pohjalle olen organisaation toimintaa rakentanut. Lisäksi olen asiakaslähtöinen. Isäni oli kauppias ja sieltä olen oppinut, että yritys menestyy, kun asiakkaat ovat tyytyväisiä. Pyrin myös olemaan hyvä työnantaja ja pysymään mukana ajan trendeissä ja kehityksessä.

Millainen oli ensimmäinen kosketuksesi yrittäjyyteen?

Ihan ensimmäiset muistikuvat ovat sieltä vanhempien kaupasta. Asuimme myös kaupan yläkerrassa, joten voi sanoa, että todella tutuksi tuli yrittäjyys jo aivan pienestä pitäen. Itse en kaupassa koskaan kuitenkaan ollut yrittäjänä.

 

Joutsan Seutuun kotiuduin jo vuonna 1987, kun tulin tänne toimitusharjoittelijaksi. Vuodesta 1995 olen ollut varsinaisessa työsuhteessa yritykseen ja vuodesta 2003 toiminut Joutsan Seudun toimitusjohtajana.

Millainen on nykyisen yrityksesi tarina?

Jonkinlainen kulta-aika oli 80-luvulla, lähes kaikilla tämän alan toimijoilla meni varsin mukavasti. Levikin huippu oli vuonna 1995, jonka jälkeen lama alkoi vaikuttaa selvästi toimintaan. 2000-luku siihen pankki- ja talouskriisiin asti meni varsin mukavasti ja vielä hieman sen jälkeenkin. Siitä lähtien tällä toimialalla realiteettina on ollut tasainen pieni lasku.

 

2004-2012 välillä julkaisimme paria muutakin lehteä Jyväskylän seudulla. Kantavana ajatuksena oli se, että koska oma ydinalueemme Joutsassa on muuttotappioaluetta, niin pyrimme viemään toimintaamme myös kasvaville seuduille. Jossain vaiheessa kuitenkin totesimme, että kilpailu oli Jyväskylässä huomattavasti kovempaa ja olimme sieltä oikeastaan saaneet sen, mitä otettavissa oli, niin luovuimme lopulta näistä Jyväskylän seudulla ilmestyneistä lehdistämme.

 

Tällä hetkellä meillä on menossa digikehityshanke, joka tulee varsin kokonaisvaltaisesti muuttamaan toimintaamme. Tavoitteena on rakentaa omia digitaalisia tuotteita. Seurasimme jonkin aikaa, että missä vaiheessa digitalisaation kehitys menee ja kun alkoi näyttää siltä, että teknologia on kehittynyt riittävän pitkälle, päätimme hypätä mukaan. Lähitulevaisuuden tavoitteena on viedä organisaation toimintaa digimainostoimistomaisempaan suuntaan. Esimerkiksi Google- ja Facebook-mainonnan välittäminen asiakkaillemme tulee ajankohtaiseksi. Monesti ajatellaan, että digimarkkinointi on helppoa, mutta harvoin tavallisella yrittäjällä on kuitenkaan aikaa siihen kunnolla paneutua ja tässä haluamme olla avuksi.

Mitä yrittäjyys on sinulle opettanut?

Kun ottaa huomioon sen, että on pienestä asti seurannut vanhempiensa yrittäjyyttä ja jatkanut Joutsan Seudussa perinteikästä toimintaa, niin ainakin sen, että työtä pitää osata arvostaa ja sitä on tehtävä silloin, kun sitä on tarjolla. Myös sitten ehkä sen, että osaa työskennellä mahdollisimman tehokkaasti. Organisaation sisäinen byrokratia mahdollisimman alas ja tehdään töitä yhdessä fiksusti.

Keski-Suomen Yrittäjät 80 vuotta. Vapaamuotoiset terveiset keskisuomalaiselle yrittäjäkentälle.

Panostakaa tutkimus- ja kehitystoimintaan. Panostakaa koulutukseen ja oman yritystoiminnan kehittämiseen. Jos vain mahdollista, niin miettikää, että miten voitte hyödyntää oman organisaationne ulkopuolisia toimijoita ja osaajia, kuten esimerkiksi oppilaitoksia.


Tutustu yritykseen tarkemmin osoitteessa www.joutsanseutu.fi.


Aiheeseen liittyvää