mattijamaija2.jpg

Onnistunut omistajanvaihdos on monen tekijän summa

Karstulalaisen Tekstiili Matti ja Maija-vaateliikkeen yrityskauppa sujui kuin oppikirjassa, mutta se ei ollut sattumaa.

Oli tavallinen lokakuinen ilta vuonna 2013 ja Mirva Pohjosaho oli päässyt kotiin Alkon asiakaspalvelutyöstään. Hän veti päälleen mukavat kotivaatteet ja ryhtyi laittamaan lapsilleen ruokaa. Kesken kokkailun puhelin soi ja linjan päässä oli Kehittämisyhtiö Karstulanseutu Oy: n yrityskehittäjä Marika Paavola. Hän kysyi kolme pientä sanaa, jotka muuttivat Mirvan elämänsä suunnan: "Haluaisiko lähteä yrittäjäksi?".

- Olin jo pitkään miettinyt, että haluaisin tehdä jotain isompaa. Lapset eivät olleet enää ihan pieniä, joten urahaaveille oli syntynyt tilaa. Yrittäjänä toimiva mies on aina kannustanut minua toteuttamaan unelmiani, Mirva kertoo.

Paavola kertoi puhelimessa, että Karstulan keskustassa sijaitseva, jo 28 vuotta toiminut Tekstiili Matti ja Maija – vaateliike etsii uutta yrittäjää. – Kokkailun lomassa katsoin itseäni peilistä kotilegginsseissäni ja ajattelin, voisiko minusta todella olla vaatealan yrittäjäksi, Pohjosaho nauraa. Ajatus kiehtoi kuitenkin saman tien.

Matti ja Maija – vaateliikettä voi kutsua jopa karstulalaiseksi nähtävyydeksi. Sen verran erikoista on, että villi, ketjuihin kuulumaton vaatekauppa on seissyt samalla paikallaan pienen paikkakunnan keskustassa jo lähes kolme vuosikymmentä. Toiminnan naisena Mirva ryhtyi heti selvittämään, mitä yrittäjyys vaatisi ja voisiko yrityskauppa syntyä. Apuna ja tukena prosessin jokaisessa vaiheessa oli Karstulan seudun kehitysyhtiö ja se toi turvaa uusille urahaaveille. Asiat loksahtivat paikoilleen nopeammin kuin kukaan olisi voinut uskoa.

- Puhelu tuli lokakuussa ja tammikuussa neuvottelut olivat hyvässä käynnissä. Yrityskaupan myötä minusta tuli Matti ja Maija-yrittäjä elokuussa 2014.

Hallittu omistajanvaihdos on kaikkien etu

Luopuvalle yrittäjälle Reetta Lahtiselle tehtiin kahden vuoden työsopimus yritykseen. Näin tietotaitoa voidaan siirtää pikkuhiljaa.

- Matti ja Maija on vuosien varrella henkilöitynyt Reetan persoonaan. Nyt saan tutustua asiakkaisiin hänen rinnallaan, vaatekaupassa kun on kysymys myös luottamusbisneksestä. Meidän ehdoton vahvuutemme on asiakaspalvelussa. Tunnemme kanta-asiakkaamme hyvin ja he osaavatkin kävellä suoraan sovituskoppiin, kuvailee Mirva korkeiden vaaterekkien keskellä.

Yrityskauppa sujui kuin oppikirjassa, eikä matkalle osunut isoja haasteita. Yksi omistajanvaihdoksien tyypillisistä kompastuskivistä on hinnoittelu. – Hinnan kanssa lähdimme realistiselta pohjalta, ei kannata lähteä hinnoittelemaan pilviin. Laskimme yritykselle arvon, joka pohjautuu asiakaskuntaan, tuottavuuteen, brändiin ja varastoon. Itselleni oli merkityksellistä, että elämäntyölle löytyy jatkaja, kertoo Lahtinen.

Arki on paras opettaja

Mirva Pohjosaho ja Reetta Lahtinen pyörittävät Matin ja Maijan arkea rinnakkain, mutta roolit ovat kuitenkin selvillä. Vetovastuu ja johtajuus ovat nyt uudella yrittäjällä. – Siirtymävaihe on tuntunut hyvältä, huomattavasti haikeampaan olisi ollut, jos olisi pitänyt lähteä saman tien, sanoo Reetta Lahtinen.

Pohjosaho ei ole halunnut lähteä muuttamaan kaupan konseptia, sillä Matin ja Maijan perusidea kantaa.

- On mukava ajatella, että mummoni on ollut aikanaan liikkeen kanta-asiakas ja minunkin rippivaatteet ovat hankittu täältä. Muuttuvassa maailmassa asioilla on hyvä olla myös historiaa. Toki mallistoja uusitaan ja tuotemerkit vaihtuvat. Yrityksen kasvattaminen kiinnostaa, mutta hallitusti ja brändiä kunnioittaen.

Vaatekauppiaan arki ei ole tasaista, vaan myyntiluvut vaihtelevat. Lahtinen on pitänyt pienessä vihkossa myyntipäiväkirjaa jo vuosien ajan.

- Isäntä sanoo, että työpäivän jälkeen yrittäjän naamasta näkee, onko ollut hyvä vai huono myyntipäivä. Pidän pienestä kiireestä ja vauhdikkaan päivän jälkeen olen illallakin täynnä virtaa. Hiljaisena päivänä katson vihkosta, millaista myyntiä kyseisenä päivänä on tehty edellisinä vuosina. Isomman perspektiivin hahmottaminen rauhoittaa mieltä, toteaa Mirva.

Kehittämisyhtiö apuna jokaisessa vaiheessa

Sekä ostaja että myyjä kuvailevat kehittämisyhtiön roolia omistajanvaihdoksessa merkittäväksi. Kehittämisyhtiö auttoi alustavissa hinnanmäärittelyssä, kannattavuuslaskelmissa, neuvotteluissa, uuden yrittäjän starttirahan hakemisessa, rahoituspaketin kasaamisessa ja muissa perustamistoimissa. Mutta miten koko omistajanvaihdosprosessi lähti liikkeelle?

- Reetta Lahtinen otti yhteyttä ja kertoi, että haluaisi löytää yritykselleen jatkajan. Pienellä paikkakunnalla voimme hyödyntää sitä, että verkostot ovat pienet ja hallittavissa. Niinpä aloimme kirjoittamaan ranskalaisilla viivoilla ylös hyviä "karstusia" myyjiä jotka voisi olla potentiaalisia jatkajia. Tällä kertaa kävi niin onnekkaasti, että ensimmäinen nimi oli Mirvan ja hänen kanssaan pääsimme liikkeelle, kertoo Marika Paavola Kehittämisyhtiö Karstulanseutu Oy:stä.

Prosessin alussa molemmat osapuolet tekivät tarvittavat salassapitosopimukset. Paavola kuvailee kehittämisyhtiön roolia omistajanvaihdoksissa pehmentäväksi tekijäksi, jonka tehtävänä on etsiä erilaisia vaihtoehtoja yrityskaupan toteuttamiseksi ja huolehtia matkan varrella siitä, että prosessi etenee. Kun neuvottelut olivat maalissa, hoidetiin kauppakirjat ja muut viralliset paperit kuntoon.

Onnistuneen omistajanvaihdoksen myötä Matti ja Maija – vaateliikkeen tarina saa jatkua hyvissä käsissä.

Yrityskehittäjän vinkit yrityksen myyntiä suunnitteleville:

  • Lähde ajoissa liikkeelle. Varaa aikaa myyntiprosessiin 1-2 vuotta.
  • Ota yhteyttä kehittämisyhtiöön tai muuhun omistajanvaihdosasiantuntijaan. Saat tukea ajatuksillesi ja käytännön neuvoja.
  • Kartoita, voisiko kilpailijoista löytyä potentiaalisia ostajia. Varsinkin pienillä paikkakunnilla ostajat tulevat usein läheltä.


Aiheeseen liittyvää