kone ja puhelin.jpg

Tunnistatko 6 yleisintä it-ongelmaa?

Kaupallinen yhteistyö

Teksti: Hanna Kangasniemi

Jokainen meistä on sekä työssä että vapaa-ajalla ainakin jollakin tavoin riippuvainen tieto- ja viestintätekniikasta. Täten jokaiselle meistä on myös tuttua laitteiden toimimattomuus, ohjelmien jumittaminen ja usein myös tietojen häviäminen. Elisan Yritysguru-palvelun asiantuntijat listasivat kuusi yleisintä kysymystä, joiden vuoksi yrittäjät ottavat säännöllisesti yhteyttä Yritysgurun ammattilaisiin. Oletko sinäkin kohdannut nämä kaikki?

1. Pilvipalvelua ei ymmärretä

Pilvipalvelu on käsitteenä tekniikkaa tarkemmin tuntemattomille usein hankala, sillä sanan alle piiloutuu useita erilaisia ja eri tavoin toimivia ohjelmia ja palveluita. Esimerkiksi täysin verkkopalveluna toimivat sosiaalisen median palvelut on helppo ymmärtää pilvipalveluksi, mutta myös monet perinteisesti omalle tietokoneelle paikallisesti asennetut ohjelmat ovat siirtyneet pilvipalvelumalliin. Useimmille tutuin esimerkki on Microsoftin Office 365.

”Nykyään suurin osa ohjelmista ladataan netistä ja toimii netissä. Tämä tarkoittaa, että kyseessä on pilvipalvelu. Jos on aiemmin ladannut esimerkiksi Officen ohjelmat levykkeeltä tai optiselta levyltä, pilvipalvelu voi sanana hämmentää. Saamme tasaisin välein soittoja, joissa halutaan tietää, miten pilvipalvelu oikein toimii. Moni ei ole sisäistänyt, että esimerkiksi sähköposti on pilvipalvelu.”

2. Tietojen siirtäminen vanhasta uuteen

Itse ohjelmien lisäksi myös tiedot ja tiedostot siirtyvät usein pilveen. Tästä on paljon hyötyä, sillä oman koneen kiintolevyn sijaan pilvipalvelun kautta tietoihin pääsee käsiksi useilta eri laitteilta. Pilvitallennus helpottaa usein myös tietojen jakamista vaikka työkavereiden tai perheenjäsenten kesken. Moni yrittäjä tuskailee kuitenkin pilvipalveluiden käyttöönoton kanssa.

”Pilvipalvelut on yhtä helppo ellei helpompi ottaa käyttöön kuin levyltä ladattavat ohjelmatkin aikanaan. Vaikka ohjelma saataisiin käyttöön, soittoja tulee kuitenkin esimerkiksi käyttöoikeuksien jakamisesta tai esimerkiksi tietojen siirtämisestä vanhasta järjestelmästä uuteen. Helpoimmalla selviää, jos it-tukeen soittaa ennen kuin on luopunut vanhasta järjestelmästä. Näin vältytään turhalta pelastustyöltä ja taataan, että vanhat tiedot saadaan turvallisesti siirrettyä uuteen.”

3. Laitteet hidastelevat

Tietokoneen hidastelu mitä erilaisemmista syistä on asia, johon useimmat ovat valitettavasti jo tottuneet. Mutta onneksi asialle voi useimmiten tehdä jotain. Käyttäjän ei tarvitse osata ratkoa kaikkia ongelmia, mutta asiantuntijan selvitystyötä voi auttaa omilla muistiinpanoilla.

”Lähes 80 prosenttia käyttäjistä kokee jossain vaiheessa ongelmia koneen hidastelun tai toiminnan takkuamisen kanssa. Muisti ei riitä, on virusepäilyjä, kone kaatuilee. Yllättävän moni on ladannut ilmaisohjelmia tuntemattomista osoitteista ja jättänyt virusturvan hoitamatta. Ennen kuin soittaa it-tukeen, kannattaa kirjoittaa muistiin, milloin ongelma alkanut, miten se näyttäytyy ja missä tilanteissa. Se nopeuttaa asian käsittelemistä.”

Lue loput kolme ongelmaa ja tutustu Yritysguruun >>


Aiheeseen liittyvää