jes-ryhmakuva.jpg

JES tarjoaa inspiraatiota yrittäjyyteen

Ilmassa väreilee innostusta, kun Jyväskylän uuden Yritystehtaan yläkerrassa on alkamassa tapahtuma, jossa aiheena on yritystoimintaan liittyvä lainsäädäntö ja asiantuntijanavieraana on lakimies. Sisään lappaa parikymppisiä opiskelijoita, vaikka kello on jo iltakuuden, eikä nyt kerätä opintopisteitä. Miten korkeakouluopiskelijat on saatu syttymään yrittäjyydestä?

  • Tarinat ovat se juttu, kiteyttää Jyväskylä Entrepreneur Societyn eli JES:n tiedottaja Jari Laari. Kun kuulee, miten muut ovat toteuttaneet unelmiaan, sitä tulee mieleen voisiko itsekin lähteä yrittämään jotain. Vieressä nyökyttelevät yrittäjyydestä kiinnostuneet opiskelijat ja JES:n hallituksen jäsenet Petri Pekkarinen, Henry Wilen ja Saara Hakala.

JES auttaa päämäärätietoisia opiskelijoita tutustumaan uusiin ihmisiin ja luomaan tulevaisuuden verkostoja jo opiskeluaikana. Petri Pekkarinen perusti oman pelialan yrityksen oltuaan mukana toiminnassa viisi kuukautta. – JES oli se viimeinen potku oman yrityksen perustamiseen. Kuulemalla muiden yrittäjyystarinoita innostuin, yhteisön kautta ideat kehittyivät ja puuttuvat tekijät löytyivät tiimiin.

Yhteisön vahvuudeksi koetaan se, että mukana on ihmisiä, joilla on jo yrittäjyyskokemusta sekä vielä omaa ideaansa kypsytteleviä. Toimintamuotoina ovat seminaarit, vierailut, illanvietot ja koulutukset, jotka nuoret rakentavat nuorille.

  • Perusidea on, että kaikki on avointa ja ideat kerrotaan. Sitä kautta ne jalostuvat. Pitää olla valmis avaamaan ajatuksiaan. Jessiläisiä yhdistää kiinnostus yrittäjyyteen ja täällä on jengiä, joka etsivät omaa juttuaan aktiivisesti, kuvailee Hakala.

Kansainvälisyys on arkipäivää

Korkeakouluopiskelijoille kansainvälisyys on arkipäivää. Opiskelijakavereita on ympäri maailman ja yhteydenpito helppoa tekniikan ansioista. Englannin kieli ja kansainväliset markkinat ovat monille luonnollinen osa liiketoimintaa.

  • Kansainvälisyys on ihan automaattista monissa bisneksissä, eivät nuoret yrittäjät ajattele maarajoja suunnitellessaan toimintaansa. Suomi on lähtökohtaisesti pieni markkina, kertoo Henry Wilen.

Pohdinnassa on, kannattaisiko JES:n viestintäkieli vaihtaa kokonaan englanninkieliseksi. Sillä tuettaisiin kansainvälistymistä sekä muutos mahdollistaisi paremmin mm. vaihto-oppilaiden mukana olemisen toiminnassa.

Kohtaamo yhdistää opiskelijat ja yritykset

Yksi ensi vuoden uusista avauksia on Kohtaamo, jonka tarkoituksena on tuoda yrityksiä ja yritteliäitä opiskelijoita lähemmäksi toisiaan. Verkostossa on mukana Jyväskylän ammattikorkeakoulun ja yliopiston opiskelijajärjestöjä sekä keskisuomalaisia yrityksiä. Tarkoituksena on sitoa jo olemassa olevia tapahtumia yhteen ja tehdä niiden markkinoinnista ja saatavuudesta helpompaa.

  • Kohtaamo avaa loistavat paikat yritysten rekrytoinnille. Tapahtumiin voi tulla etsimään työntekijöitä tai markkinoimaan omaan toimintaansa. Opiskelijoille luomme enemmän opiskeluaikaisia työelämäyhteyksiä, kuvailee Pekkarinen.

Yritykset voivat hyödyntää aktiivisten korkeakouluopiskelijoiden intoa ja osaamista esimerkiksi heittämällä Kohtaamolle liiketoimintaan liittyvän ongelman tai haasteen. Yhteisö järjestää teeman ympärille 24 tunnin ideariihen, jonka kautta voi löytyä uudenlaisia ratkaisumalleja.