Tiina Ksymppis2.jpg

Kuitua pitkin tuhansille neulojille

Kaikki lähti villahousuista

Vuonna 2006 TitiTyy lankakaupan yrittäjä, Tiina Huhtaniemi löysi itsensä tilanteesta, jossa oli kaikista vannomisistaan huolimatta toiminimen paperit kädessään. Päätoiminen yrittäjyys ei ollut koskaan ollut päämäärä yrittäjäperheen tyttärelle.

-Selvä on, jos näin voin tehdä sitä mistä tykkään, on se myönnyttävä. Lähden varovasti liikkeelle ja teen tätä niin kauan, kuin tuntuu hyvältä, ajatteli Tiina.

Pienten lasten äitinä, hoitovapaalla ollessaan oli hän hurahtanut villahousujen neulontaan, jopa niin paljon, että niitä riitti hieman myyntiinkin saakka.

–Hoitovapaalla oli hyvä kokeilla kuinka toiminta käynnistyy. Hyvin pian vaihdoin villahousujen myynnistä lankojen myyntiin. Tarkoituksenani oli myydä laadukkaita lankoja verkon kautta kotoa käsin, kertoi Tiina.

Toisin, kuin moni muu yritys TitiTyy aloitti verkkokaupalla. Kaksi vuotta toiminimen perustamisen jälkeen oltiin taas uuden äärellä, kun verkkokauppias laajensi toimintaansa kivijalkaan. Ensin ajatuksena oli lähinnä varastoida langat muuallekin kuin kotiin.

-Etsin varastoa verkkokaupalle ja sitten homma luiskahti sopivan liiketilan vuoksi kivijalkamyyntiinkin. Ensimmäinen työntekijä on ollut jo puolet matkassa mukana ja niin hän kuin muutkin työntekijät ovat kyllä kullanarvoisia. Ei voi puhua enää vain omasta yrityksestä, niin paljon saan työntekijöiltäni.

Kuitua pitkin tuhansille neulojille

Sosiaalisen median nouseminen uudeksi työvälineeksi ei ole vaikuttanut TitiTyyn toimintaan niin paljon kuin monella muulla yrittäjällä.

–Me olemme lähteneet liikkeelle verkkokaupasta ja somesta. Tarve ja kysyntä on herännyt netissä ja siihen olen aikoinaan lähtenyt vastaamaan tuotteillani.  Olimme oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Asiakkaat olivat valmiina siellä missä liikuimme ja tiesin että kysyntää on, kertoo Huhtaniemi.

-Some on meille arkipäivää ja jatkuva työväline. En näe sitä ja markkinointia mitenkään erillisenä asiana. Keskustelemme verkossa jatkuvasti asiakkaiden ja kumppaneiden kanssa.

-Olemme esimerkiksi osa ravelry.com -yhteisöä, jossa liikkuu yli 3 miljoonaa neulojaa ympäri maailman. Siellä kohtaamme hc –neulojat ja lankahifistelijät. Yhteisön sisällä käymme keskusteluja asiakkaiden, kollegojen ja valmistajien kesken. Tämä kaikki lisää myös meidän ulkomaankauppaa. Liikkumalla siellä missä asiakkaat ovat, haistamme nopeasti sen mitä he tarvitsevat ja mihin suuntaan trendit alalla ovat menossa.

Ravelryn käyttäjät tuottavat myös itse sisältöä sivustolle, siihen Tiinakin osallistuu jakamalla ilmaiseksi sekä myymällä omia neuleohjeitaan - markkinointimielessä.

-Hiljattain kun latasin sivuille kauan työstämäni neuleohjeen, sai se yhdessä päivässä jo tuhansia latauksia, siinä kohtaa oli kyllä lähellä etten penkiltä tipahtanut. Neulonta on vakava asia, naurahtaa Tiina.

 Koko juttu luettavissa helmikuun Keski-Suomen Yrittäjäsanomista sivulta 18.