Liisa Häkli.jpg

Liisa Häkli on ommellinen yrittäjä

Liisa Häklin, 35, yritys Ommellinen valmistaa kotimaisia vaatteita sekä myy suomalaisten suunnittelijoiden luomia kankaita. Ompeluharrastuksensa hän aloitti vuonna 2012 ja jo samana syksynä syntyi ommellinen -blogi.

-Ennen kolmannen lapsemme syntymää, kesällä 2014 avasimme verkkokaupan ja siitä vuoden päästä kysyntä oli kasvanut jo niin suureksi, että Kimperi factory alkoi valmistamaan alihankintana osan vaatteistamme.  2016 otimme yrityksenä ison harppauksen eteenpäin, kun ostimme Pehemiän liiketoiminnan. Siitä lähtien meiltä on saanut tekemiemme vaatteiden lisäksi myös suomalaisten suunnittelijoiden suunnittelemia kankaita. Viime elokuusta lähtien meillä on ollut myös omat liiketilat Muuramessa, kertoo Liisa.

Yrittäjän alkuperäinen ajatus oli valmistaa pienesti lastenvaatteita tuttaville ja ystäville. Pian kuitenkin selvisi, että suurin kysyntä onkin hänen valmistamissaan naistenvaatteissa. Ommellisen asiakkaat ovat ompelusta ja suomalaisista vaatteista innostuvat naiset.

-Tuotteidemme hinnat ovat sellaiset, että niitä voi peruskuluttajakin ostaa. Toimimme Muuramessa, mutta asiakkaita meillä on ympäri Suomen. Kankaita menee paljon myös ulkomaille, esimerkiksi Yhdysvaltoihin, Australiaan, Ruotsiin ja Saksaan.

Liisa Häkli 2.jpg

Liisa Häklin ajatus pienimuotoisesta kavereille myymisestä osoittautui pian yrityksen perustamisen jälkeen liian vaatimattomaksi ajatukseksi. ”Minä ompelin yöt, Jesse puuhasi verkkosivuja yöt ja aamulla oli taas verkkokauppa tyhjä”, naurahtaa Liisa. Nyt Ommellisen tuotteita ostetaan Amerikkaa myöten ja innokkaat ompeluharrastukselleen omistautuneet naiset matkaavat Muurameen aina Helsingistä saakka.


Liisan mies Jesse Häkli on ollut alusta saakka mukana yrityksessä. Jesse on tehnyt yrityksen verkkosivut ja ollut muutenkin suurena tukena ja apuna. Voikin sanoa, että Ommellinen on perheyritys. Tällä hetkellä yritys työllistää Liisan kokopäiväisesti ja hänen miehensä osa-aikaisesti.

-Lapsemme ovat kasvaneet kankaiden keskellä ja olemme saaneet hurjasti tukea ja apua kavereilta ja sukulaisilta. Lisäksi porukkaamme kuuluu osa-aikaisia ompelijoita ja kaavoittajia.

Liisa kertoo, että ilman sosiaalista mediaa he eivät pärjäisi, eri kanavilla on merkittävä vaikutus näkyvyyteen, asiakkaiden tavoittamiseen sekä aktivoimiseen. Maksullista mainontaa yrityksellä ei ole ollut koskaan.

-Hyvät valokuvat ja some ovat meille elintärkeitä. Nettisivujemme lisäksi Facebook on yksi tärkeimmistä kanavistamme, sen kautta nettikauppaamme ovat löytäneet ulkomaalaisetkin ostajat.

Onneni on ollut, että harrastuspohjalta aloittaessa on ollut vapautta tehdä ja kokeilla. Ommellinen on mennyt kuitenkin niin hurjaa vauhtia eteenpäin, että yritystoimintamme on jo pitkällä, mutta työn tekemisen toimintamallit laahaavat vielä perässä. Yrittävästä kotiäidistä on tultu pitkä matka tähän päivään lyhyessä ajassa. Tulevaisuudessa on mietittävä miten tehostamme verkkokauppaa, viestintää sekä ulkomaankauppaa, hymyilee Liisa. 

Tutustu lisää Ommelliseen >>