Susanna Piilonen  Ksymppis.jpg

Työnhakijat määrittävät Myyntisaagan kasvun

Kun postilaatikosta tipahti vuonna 2013 Suomenmaa -lehden näytenumero, osui sen sivuilta Susanna Piilosen silmiin mainos Yrittäjyyskurssista Alkio-opistolla. Takana oli seitsemän vuotta kotiäitiyttä ja hän koki, että oli aika siirtyä eteenpäin.

-Soitin Alkio-opistolle, että olen miettinyt yrittäjyyttä ja olen kiinnostunut kurssista. Opistolta kuitenkin kerrottiin, ettei sen järjestämiseksi ole tarpeeksi osallistujia. Ajattelin, että minäpä sitten hommaan ne osallistujat. Aloin soittelemaan läpi yrityksiä ja osallistujia saatiin tarpeeksi ja pääsin kurssille mukaan. Kurssin vetäjänä toimi silloinen kansanedustaja Juha Sipilä, joten voi sanoa, että hänellä on ollut suuri rooli yritykseni perustamisessa, sillä niinä päivinä syntyi Myyntisaagan liikeidea puhelimitse tehtävästä asiakashankinnasta, muistelee Susanna.

Alun perin Piilosella oli tarkoitus työllistää vain itsensä, hän teki asiakashankintaa kotoa käsin vanhalla Nokian puhelimella. Soittelua ei haitannut sekään, että puhelimesta oli pudonnut yksi näppäin pois.

- Puhelin oli lasten vanha Nokialainen, jossa oli vanhat painonäppäimet. Nolla oli pudonnut pois aikaa sitten, mutta ajattelin, että sen verran pitää olla sisua ja näppivoimaa, jotta homma toimii ilman uutta puhelintakin. Ensimmäisen syksyn soitin sillä ja useimmissa puhelinnumeroissa on kuitenkin nolla, nauraa Susanna.

Tällä hetkellä Ylistönmäellä, Myyntisaagan tiloissa käy vilkas puheensorina. Tilan täyttää 17 asiakashankkijaa ja kolme myyntikouluttajaa. Myyntisaaga tuottaa myös myyntivalmennuksia yrityksille. Ensimmäisen työntekijän Susanna palkkasi noin vuoden toiminnan jälkeen.

-En halunnut toimia enää yksin ja lisäksi kysyntä oli kasvanut sellaiseksi, että tekijöitä tarvittiin lisää.  Minulle on tärkeä arvo, että saan työllistää ihmisiä, silloin minunkin työlläni on suurempi merkitys. Totta kai tämä on liiketoimintaa eikä hyväntekeväisyyttä, mutta jos siinä sivussa voidaan tehdä asioita siten, että se hyödyttää mahdollisimman montaa ihmistä, niin se on plussaa.

Myyntisaaga toimii myyntiprosessin alkuvaiheessa. He sopivat asiakkaidensa myyjille kalenteriin myyntitapaamisia. Valtaosa Myyntisaagan asiakkaista tulee rakennus- ja saneerausmarkkinoilta suosittelujen kautta.

- On tärkeää, että tapaaminen tuo lisäarvoa sekä kuluttajalle että asiakasyrityksellemme. Asiakashankintaliiketoiminnassa olemme keskittyneet kuluttajamarkkinan kontaktointiin. En näe kasvullemme esteitä. Asiakasyrityksiä on jonossa, joten tarvitsemme lisää tekijöitä joukkoomme.

Yrityksen liikevaihto on tuplaantunut edellisestä vuodesta, ollen nyt 700 000€. Tavoitteena on mennä maltilla eteenpäin, jotta taataan laadun säilyminen.

- Me soitamme paljon ulospäin mutta nyt toivon, että puhelin kävisi kuumana meihin päin. Keskisuomalaiset työnhakijat määrittävät yrityksemme kasvun, joten toivon että saisimme runsaasti hakemuksia. Me tarjoamme kiinteän tuntipalkan ja hyvän porukan tehdä töitä. Arvostamme hakijoissa myös elämänkokemusta. Se saa kuulua äänessä. Ota meihin yhteyttä niin pohditaan yhdessä onko meidän yritys juuri sinulle oikea paikka tehdä työtä, vinkkaa Susanna.